Milyen jövő vár az autósport közvetítésekre?

Egyre több információ lát napvilágot arról, hogyan is fog kinézni Amerikában az F1 közvetítés. És ez miért érdekelhet minket? Mert a Liberty Media kb. olyan megközelítést alkalmaz az amerikai piacon, amiről elvileg az IndyCar kapcsán is pletykálnak.

Az F1-ben és az IndyCar hasonló cipőben jár, ugyanis mindkét szervezet új televíziós jogokat tárgyal le, miután a korábbi szerződéseik lejártak, illetve hamarosan lejárnak. Az F1 eddig az NBC-n és az NBCSN-en volt látható (egy országos és egy kábelcsatornán), az IndyCar pedig az ABC-n és az NBCSN-en (vagyis szintén egy országos és egy kábelcsatornán). Az F1 már ettől az évtől új platformokon folytatja, az IndyCar pedig ugyanezt teszi majd jövőre. Egyelőre az előbbiről van több infó és az eddigiektől eltérő megoldások körvonalazódnak, ami annak fényében is érdekes lehet, hogy elvileg az IndyCar is hasonlóra készül.

Szóval F1: A Liberty két évre leszerződött az ESPN-nel. Hogy ez pontosan mit jelent, milyen csatornákon lehet látni az F1-et, még nem tiszta. Valószínűleg az amerikai kontinensen zajló versenyek eljutnak az ABC-re, tehát egy országos tévére, ahol a kedvezőbb versenyidőpontok miatt eleve több nézőre számíthat a csatorna, míg az amerikai idő szerint reggeli órákban kezdődő versenyeket az ESPN kábeltévén lehet majd látni (esetleg leszáműzve az ESPN2-re). Az ESPN korábban annyit közölt még, hogy a rajt előtt 5 perccel kezdik a közvetítést, de ekkor még nem tudhatták, hogy a Liberty előre tolja a versenyek kezdését, vagyis óra tíz perckor kezdenek majd. Tehát minden bizonnyal a tervezett öt helyett tíz perces felvezető műsorral lehet kalkulálni. Ennél hosszabb felvezető műsor biztos nem lesz, viszont még nem tudni, milyen hosszú levezetőt terveznek a leintés után (valószínűleg nem sokat, gondolom a két órába bele akarnak férni). Nem lesz saját kommentátori csapatuk. Ilyen gyakorlatilag még nem volt az amerikai F1-es közvetítések történetében! Mai hír, hogy az angol Sky Sports kommentátori csapatának munkáját, vagyis a Sky Sports közvetítését veszik át. Elég fura ez, hiszen, aki látott már angol és amerikai F1 közvetítést… hát mentalitásban ég és föld a különbség. Mindenesetre az ESPN nem fektet ebbe sok energiát. Egyszerűen egy az egyben átveszi az angol közvetítést. Valószínűleg teledobálja 10-15 perc reklámmal és le van tudva.

A pletykák szerint az ESPN nem is nagyon fizetett ezért a Liberty-nek. Kérdés, miért éri ez meg nekik. A kábeltévék hanyatlanak, konkrétan az ESPN kb. egymillióval kevesebb háztartásban érhető el, mint 2016-ban. Kell nekik a kontent, és valószínűleg ebben szerepet játszik az is, hogy el fogják veszíteni az IndyCar közvetítési jogait (bár ez csak nagyon erős feltételezés, erről semmi hivatalosat nem lehet még tudni). A NASCAR-t már elveszítették pár évvel ezelőtt (az NBC lépett a helyükre), illetve szintén hosszú idő után elvesztették az NHRA-t, miután a szervezet 14 éves (!) szerződést írt alá az FS1-el (érdekes módon az NHRA kérte az ESPN-től, hogy az eredeti szerződés lejárta előtt egy évvel léphessenek). Az ESPN Monday Nights Football NFL közvetítéseinek nézettsége is zuhant az elmúlt két szezonban, amiért pedig horror pénzeket fizetnek. Nem jó most az ESPN vezetőségében dolgozni, nem nagyon vannak pozitív hírek. A Liberty-vel megkötött F1-es szerződésen tehát elég erősen érződik, hogy spórolósan akartak minőségi anyagot szerezni. De van még egy tényező, és a televíziózás valamint a sportközvetítések jövője szempontjából ez az igazán érdekes.

A Liberty idén indítani akar saját OTT közvetítést, vagyis önálló stream szolgáltatással tervez megjelenni az amerikai piacon. Magyarul közvetlenül szeretne előfizetőket szerezni, akik streamen követik majd a bajnokság eseményeit. Hogy ezért fizetni kell-e vagy csak regisztrálni? Erről még annyit sem lehet tudni, mint az ESPN-es szerződésről. Az biztos hogy lesz és már ebben a szezonban el akarnak indulni. A saját stream szolgáltatás nagy előnye, hogy bárhova eljuttatható, olcsóbb mint televíziókkal megállapodni és pontosabban mérhető, mennyi emberhez jut el az anyag. Valódi alternatívája lehet a televíziónak, pláne úgy, hogy a tévék többsége már csatlakozik a világhálóra, tehát egy applikáción keresztül ugyanúgy elérhető a stream szolgáltatás is, mint a tévé csatornák. A Netflix, Amazon, Hulu stb. ott vannak, ahogy a kábelcsatornák már rég ott vannak a neten, illetve a vezető sportágaknak saját tévéjük és stream szolgáltatásuk van, amelyek népszerűsége egyre növekszik. Tehát nem olyan szűz terep ez már, csak a technikai sportok világában nem igazán nyitottak még erre. Fura, hogy a magukat az innováció csúcsának tekintő szériák nagyon nehezen értik meg az új idők szavát. A WEC és az IMSA az első próbálkozók, ők már tolják a saját stream szolgáltatásukat, ha jól tudom a WEC fizetős (bár most nem találtam erre vonatkozó infót a weboldalukon, lehet ingyenessé váltak már), az IMSA viszont teljesen ingyen teszi elérhetővé a streamet azokon a földrajzi területeken, ahol nincs televíziós közvetítés (bár érdekes módon a Eurosport révén Európában pár órát lehetett látni a Rolex 24-ből, ennek ellenére a neten végig elérhető volt a stream).

Vagyis a Liberty a saját stream szolgáltatását elindítva, kvázi konkurenciát csinál az ESPN-nek. Így érthető, hogy utóbbi miért nem akar ebbe olyan baromi sok pénzt belerakni, miközben kénytelen valamit megszerezni olcsón, hogy tudja mutatni a reklámok között. Ugyanakkor a Liberty akar egy saját amerikai kommentátori csapatot, bár erről szintén nem nagyon hallani. Olyanok pletykákat lehetett olvasni, hogy azért kötöttek két éves szerződést az ESPN-nel, mert annyi idő alatt akarják felfuttatni a streamet, aztán kizárólagosan ezen keresztül lehet majd F1-et nézni az USA-ban. Ez nagyon érdekes elképzelés és eddig példa nélküli. A Liberty tehát egy olyan kísérletbe fogott az amerikai piacon, amelyre talán az IndyCar is készül. De vajon tényleg erre készülnek? Utóbbi kapcsán ugyanis az NBC nem szeretne független stream konkurenciát. Meglátjuk. Vajon az IndyCar is elég bátor lesz? Vagy még kivárnak és maradnak a hagyományos tévéknél? Jó vagy rossz döntés lesz ez? Szerintem baromi érdekes pár év elé nézünk.

,