IndyCar árak

Olcsóbb autót ígért a Dallara a csapatoknak 2018-ra. Vajon betartotta az ígéretét az olasz gyártó?

Három dolog kell a háborúhoz: pénz, pénz és pénz – állapította meg a 17. században Raimondo Montecuccoli, ám ha manapság élne, ugyanezt mondaná az autósportról. Mennyi szükséges vajon az IndyCarhoz? Nézzük végig azokat a költségeket, amelyekről hivatalosan is tudni lehet a pontos összegeket.
Először kezdjük a mézesmadzaggal. Két karosszériát – minden alkatrészével együtt – ingyen kapnak a csapatok egy-egy autójuk mellé. Tehát ha egyetlen autót indít egy csapat, akkor két karosszériát kap. Aki pedig három autót indít, hat karosszériára tarthat igényt. Természetesen a „minden alkatrészével együtt” azt jelenti, hogy az ovál és a road elemek is járnak hozzá. Ám két dolgot nem tartalmaz ez a csomag. Az egyik a pilótafülkén elhelyezett bekötési pontok, hiszen azok megváltoznak az új karosszéria érkezésével. Ezek kialakítása 2720 dolláros költség. A másik a padlólemez elülső része, amely módosult az eddigihez képest, így az átalakításért 2760 dollárt kérnek. Valószínűleg az indianapolisi székhelyű Aerodine Composites végzi majd a padlólemez átalakítását minden csapat számára, tehát az első „költségcsomag”, amelyet biztosan ki kell fizetni az új autóért az 5480 dollár.

Ha egy csapat rommá töri mind a két kasztniját, akkor minden új csomag 90 ezer dollárba kerül. Ez egyébként már eleve számottevően kedvezőbb az eddig használt aero-csomagoknál, amelyeket külön fejlesztettek az autógyártók. A Chevy esetében a karosszéria becsült költsége 125 ezer dollár, a Honda esetében pedig 165 ezer dollár volt.

Bár a Penske és az SPM még Olaszországból kapták a tesztjeikhez az autót, a többiekhez valószínűleg már az Indianapolis melletti gyárból érkeznek a karosszéria elemei.

Korábban évente körülbelül 15 ezer dollár ment el év közben a gyártók friss fejlesztéseire. Az új karosszéria esetében viszont befagyasztották a fejlesztési lehetőségeket, így faragva tovább a költségeken. A következő három évben marad ez a karosszéria és 2020-ig garantálják, hogy az ára nem megy feljebb 90 ezer dollárnál. Egy kis üröm az örömben, hogy a széria túl optimista becsléseket vetített előre tavaly és 60 ezer dollárt emlegetett az új kasztnik kapcsán. Ha ezt nem teszik akkor elég szépen hangzana, hogy akár 75 ezer dollárt is spórolhatnak a csapatok az új autóval, ám az előzetesen belengetett szám miatt érkezhetnek még kritikák az alakulatok részéről.

Elektronika

Az új karosszériához új elektromos rendszer dukál, ám ebből már nem kapnak ingyen a csapatok. Ugyanakkor a fejlesztések befagyasztásának hála, a költségek eloszthatók a következő három évre, magyarul részletfizetéssel is rendezhetik a számlát a csapatok.
Az új adatgyűjtő szerkentyű 13 500 dollár/autó (vagy évente 4500 dollár részletekben). A csatlakozó dobozok 8901 dollárt kóstálnak (vagy évente 2967 dollárt), a vezetékkötegek 16 ezer dollárba kerülnek (vagy évente 5334 dollár), az áramelosztó egység pedig 3501 dolláros kiadás (vagy évente 1167 dollár).

A rendszert a Cosworth fejlesztette

Szintén Cosworth fejlesztés az új, LCD kijelzős kormánykerék, amelynek darabja 12 ezer dollárba kerül (vagy évente 4000 dollár). Viszont a csapatok választhatnak egy másik opciót is: A Cosworth a jelenlegi kormánykerekekre is felszereli a digitális kijelzőt 1995 dollárért (részletfizetéssel évente 665 dollár).
A motorhoz kapcsolódó elektronikát tekintve az első lépés az akkumulátor frissítés 599 dollárért. A kábelkötegek itt 7500 dolláros kiadást jelentenek, a csatlakozók a motorelektronika számára pedig 2000 dollárt. A turbófeltöltő belépő csövek ugyancsak 7500 dolláros költségek.

A fékhűtő csatorna áráról – amelyet elméletileg a Chevy szállíthat mindenkinek – csak megközelítő adatot lehetett hallani. Valószínűleg 5000 dollár körül mozog az ára. Emellett további megtakarítást jelent, hogy a McLaren új motorvezérlőjének (ECU), a TAG-600-nak a debütálását elhalasztották 2019-re, szóval idén marad a TAG-400.


Végső soron körülbelül 200 ezer dollárt spórolnak a csapatok az előző évhez képest az új, egységes karosszériáknak köszönhetően. Ugyanakkor a költségek felsorolásából kimaradtak az erőforrások, amelyekről csak a bennfentesek tudnak pontos árakat. Ám érdekes információ ehhez kapcsolódóan, hogy azokat csak lízingelik a csapatok a Chevytől és a Hondától. Illetve az üzleti titkok sorát gyarapítják még az egyéb versenyeztetési költségek (utazás, szállás, nevezés, kaja, pia, ilyesmik). Persze, ha kiszivárog róluk valami, mindenképp megírom nektek.