Az IndyCar új erőforrásai 100-150 lóerővel erősebbek lesznek

Az autó aerodinamikai átalakítása és új köntösbe öltöztetése során alkalmazott fordított logikával, a széria vezetése nagyon betalált. Először megterveztek egy, a szemnek kellemes látványt nyújtó, a „hőskor” kedvenceire hajazó autót, majd kidolgozták a részleteit, hogy a pályán is működjön. Most a motorral csinálják meg ugyanezt. Az alapelv: legyen 100-150 lóerővel erősebb, aztán majd a gyártók kitalálják a többit. Ámen!

A jelenlegi 2,2 literes turbómotor már 2012 óta van használatban. Akkor a széria lecserélte a régi IR05-ös kasztnit is a DW12-esre keresztelt új Dallarára. Három éven át egyetlen aerodinamikai csomag létezett, majd 2015-től megjelentek a Chevrolet és a Honda saját fejlesztésű kasztnielemei. Az idei évtől viszont ennek vége, ismét csak egyenkarosszériák lesznek, jelentősen csökkentett leszorítóerővel, amelynek nagy részét mostantól az autó padlólemeze generálja. A most debütáló autóhoz minimum három évig nem nyúlnak hozzá – de lehet, hogy élettartamát a 2021-es szezonra is meghosszabbítják -, viszont az új erőforrásokat már a 2020-as idénytől bevezethetik.

Jay Frye, a széria szakmai feladataiért felelős igazgatója a következőt nyilatkozta erről a Motorsport.com-nak: „A következő feladatunk, hogy erősebbé tegyük a motorjainkat és ahogy az autónál is a külsőségekkel kezdtük a tervezést, a motornál is ugyanígy fogunk eljárni. Nagyszerű partnereink vannak a Honda és a Chevrolet személyében, akiktől megkérdeztük, mi kell ahhoz, hogy 100-150 lóerővel növelni tudjuk a teljesítményt? Ők összeírtak egy listát, mi megnéztük, miket írtak fel mindketten, aztán elkezdtük átbeszélni a dolgokat. Ezek az egyeztetések már egy ideje megkezdődtek, mivel legalább három évre előre tervezünk. Vagyis ha a jelenlegi autót megtartjuk a 2021-es szezonra is, ettől függetlenül bevezethetjük az új motorokat 2020-ban. Nem azt mondom, hogy ez már egy eldöntött tény, de jelenleg ezekről folynak az egyeztetések – pontosan mi és mikor történjen.”

Harmadik motorszállító a láthatáron?

Frye elmondása szerint a széria „valószínűleg” már akkor is elkezd dolgozni a következő generációs autón, ha végül a bevezetése 2022-re csúszik, eközben pedig világossá válhat az is, hogy csatlakozik-e egy harmadik gyártó a Honda és a Chevrolet mellé.

„Nyár végére már sokkal okosabbak leszünk ezen a téren” – mondta Frye. „És azt is pontosabban fogjuk tudni, hogy melyik évben csatlakoznak hozzánk. Bárhogy is döntenek, mindenképpen ott fognak ülni a következő generációs autó- és motorformula megtervezésénél. Ahogy már a múlt hónapban is említettem, a potenciális motorgyártókkal számos egyeztetésen túlvagyunk és a jelek szerint mindannyian osztják a következő generációs formuláról körvonalazódó elképzeléseinket. Ez azt jelenti, hogy abban az esetben is bizonyosan csatlakozni fog egy harmadik motorszállító partner hozzánk, amennyiben még az aláírásuk előtt döntést hozunk a következő motorformuláról. A lelkesedés kézzel fogható. Akár már holnap is jöhet egy telefon bárkitől, hogy lépjünk tovább a tárgyalásokkal. Minden nap foglalkozunk ezzel a kérdéssel, és várakozásunk szerint hamarosan komoly előrelépés történhet ebben a témában.”

Arra a kérdésre, hogy milyen időintervallumban képzelhető el egy harmadik gyártó csatlakozása, Frye a következő választ adta: „Ha valaki holnap hívna fel minket, hogy csatlakozni kíván hozzánk, akkor 2020-ra készen állhat. Ha a nyár vége felé kötelezi el magát valaki, akkor már inkább 2021-ről beszélhetünk.”
Frye elmondása szerint a gyártókat kellemes meglepetésként érte, amikor a széria a költségekről tájékoztatta őket.
„Bemutattunk nekik egy ötéves tervet és egy olyan költségvetést, amit három, illetve négy gyártó jelenlétét feltételezve terveztünk meg. Mert ugye több megközelítés is lehetséges: egy gyártó használhat házon belül fejlesztett erőforrást, mint az HPD, vagy választhatja a Chevrolet modelljét, akik az Ilmor szaktudását vették igénybe. Megmutattuk nekik, milyen változatok léteznek, milyen utakat lehet bejárni és minden túlzás nélkül állíthatom, mindannyian kellemesen meglepődtek azon, hogy egy IndyCar projekt mennyire gazdaságosan megvalósítható. Egyeseket annyira váratlanul ért a dolog, hogy a rejtett költségekről kezdtek faggatni minket, mi viszont közöltük velük, ilyenek nincsenek, ezek a konkrét számok… és adtunk pár telefonszámot, ahol bátran utána is járhatnak ennek.

„Szóval mindent beleadunk, de ezt nem is lehet másképpen. Mi úgy gondoljuk, az IndyCar egy vonzó lehetőséget kínál, nagyon jó ár-érték aránnyal, de természetesen ez egy komoly elköteleződés. Megmutattuk a következő öt évet, mit és hogyan tervezünk, egyfajta vázlatot adtunk át olyan mélységekig, mint a lehetséges tesztnapok száma. Tényeket közöltünk és mindenben a rendelkezésükre állunk, a Honda és a Chevrolet pedig szintén támogatásukról biztosította a feleket.”