A legjobb suli?

Jövőre befejeződik az IndyCar nevelőrendszerének teljes megújulása. Ennek apropóján jelent meg egy érdekes cikk az Autosport magazinban, amely felteszi a kérdést: Vajon a Mazda Road to Indy a világ legjobb nyitott-karosszériás nevelőrendszerévé válik-e?

Tavasszal a Pro Mazda sorozatban is megjelennek az új Tatuus masinák a PM-18 karosszériával, és így már a Mazda Road to Indy mindhárom szériája a legkorszerűbb technikát vonultatja majd fel. A legalsó lépcsőfok, az USF2000 a Tatuus USF-17 gépeket használja, amelyek ugyanarra a platformra épülnek, mint a Pro Mazda PM-18-as versenyautói. Némi különbséget azért láthatunk a karosszérián és természetesen a Pro Mazda motorjai erősebbek, hiszen a második lépcsőfokot jelenti a nevelőrendszerben. Az IndyCar előtti utolsó lépcsőfok viszont az Indy Lights, amelyben a gyönyörű Dallara IL-15 autók szerepelnek.

Dallara IL-15
Indy Lights

A jelenlegi koncepciót 2010-ben véglegesítették. Az egész az MRTI Scholarship Shootout versennyel kezdődik. Aki diadalmaskodik ezen az erőpróbán, 200 000 dolláros csekket kap, amelyet az USF2000 szereplésre fordíthat. Aki megszerzi az USF2000 bajnoki címét, 325 000 dollárral gazdagodik, amely belépőt jelent a Pro Mazda mezőnybe. A Pro Mazda bajnok zsebébe 790 000 dollár vándorol, amellyel az Indy Lights sorozatba léphet fel. Az Indy Lights bajnoki címért pedig egymillió dollárt fizetnek ki, amely a királykategóriában, tehát az IndyCar sorozatban garantáltan elég három versenyre, köztük az Indy 500-ra. Ugye, milyen szépen felépített koncepció?

Freedom 100 – az Indy Lights betétfutam az Indy 500 előtt

Az eredmények pedig magukért beszélnek. Josef Newgarden 2011-ben szerezte meg az Indy Lights bajnoki címét, idén pedig őt ünnepelhetjük IndyCar bajnokként. Lényegében a Tennessee államból érkezett srác az első, aki az MRTI rendszerén folyamatosan felfelé lépkedve nyert bajnokságot a csúcson. Erre a nevelősorozat főtámogatójának, a Mazdának az észak-amerikai sportigazgatója, John Doonan is nagyon büszke. „Kisgyerekkorom óta óriási rajongója vagyok ennek a sportnak”- mesélte Doonan. „És a bajnokai az én hőseim. Azon dolgozunk, hogy valóra váltsuk az álmokat, és hősöket kreáljunk. Célunk, hogy a következő versenyzőgeneráció is olyan nagyszerű emberekből álljon, mint például Josef, Hinch és Pigot.”

Pigot a 2015-ös Indy Lights bajnok

Persze ez az egész nem működne, ha nincs Dan Andersen, akinek a cége, az Andersen Promotion működteti a Mazda Road to Indy programot. Andersen rendkívül elégedett az elmúlt három év fejlődésével. Nem csak a Dallara Indy Lights gépét emelte ki, hanem az újonnan érkezőket is. „A Tatuus gyönyörű USF2000 autót épített nekünk”- mondta Andersen. „Hatalmas előrelépést jelentenek. Folyamatosan dőltek meg a körrekordok az év során, köszönhetően a modern versenyautóknak, még annak ellenére is, hogy nagyon kicsi az aero-tapadásuk. Ám pont ez a célunk. Megtanítani a srácokat a valódi versenyzésre, igazi kőkemény versenyautókkal.”

Tatuus USF2000-17

Az USF2000 és a Pro Mazda autó közös géneket hordoz az FIA Formula 4-es gépekkel, illetve a brit F3-ban szereplő versenyautókkal. „A Tatuus Formula 4-es héjszerkezetét használjuk, ám dupla burkolattal erősítettük meg, ezzel biztonságosabbá téve” – magyarázta Andersen. „Átvettük a felfüggesztés néhány elemét, bár ezeken is módosítottunk. Nem csak az oválok miatt, hanem azért is, mert itt nem olyan simák az utcai és road pályák, mint Európában.”

Toronto utcáin a Tatuus USF2000_17

Az új Pro Mazda versenyautó kétliteres motorja 275 lóerős. Andersen szteroiddal pumpált F4-es gépnek nevezi. Az USF2000 Tatuustól a teljesítményen kívül az eltérő első szárnyak, a nagyobb hátsó légterelők, a méretesebb diffúzor, a nagyobb kerekek és a szélesebb gumiabroncsok különböztetik meg. És szintén fontos, hogy az Indy Lights sorozattal karöltve mindig az IndyCar versenyhétvégéin rendezik a futamaikat. Ráadásul a versenyek világszerte követhetők a hivatalos streameken, illetve külön csatorna létezik Xbox One tulajok számára, továbbá letölthető az MRTI TV App is. Kiváló reklám ez a Mazda számára, sőt, idővel biztosan egyre többen látják meg benne a hirdetési lehetőséget, főleg, ha az IndyCarhoz hasonlóan tovább nyitnak a virtuális valóság irányában.

Tatuus PM_18
Pro Mazda

Azon kívül, hogy látják őket a nagy IndyCar csapatok és a közönség, a nevelőrendszernek további előnyei is származnak az IndyCarral közös versenyhétvégékből. Nevezetesen a Holmatro Safety Team védőszárnyai, hiszen az ifjoncokra is a világ egyik legprofibb mentőcsapata vigyáz.
Folytatva a pozitívumok sorát, érdemes megemlíteni, hogy az MRTI a pályán kívül is odafigyel a résztvevőire. „A kereskedelmi oldal döntő fontosságú a versenyzők életében”- világított rá Andersen. „PR-szakemberek segítenek nekik tartani a kapcsolatot üzleti partnerekkel és a rajongókkal egyaránt. Fitness-, és táplálkozási szakértők nyújtanak tanácsokat, illetve veterán IndyCar versenyzők tanítják az oválversenyzés rejtelmeit. Hinch például nagyon sokat segít a közösségi média kezelésének elsajátításában. Az a célunk, hogy a versenyzőink igazán eladhatóak legyenek.”

St. Petersburg

Az MRTI legújabb bajnokai: Kyle Kaiser (Indy Lights), Victor Franzoni (Pro Mazda) és Oliver Askew (USF2000). De hamarosan láthatjuk a legfrissebb padawanokat is, hiszen október 21-22-én rendezik a Chris Griffis Memorial tesztet, ahol bemutatkoznak majd Indianapolis belső körén.
„Kyle évek óta szerepel a programunkban” – beszélt kicsit a bajnokokról Andersen. „Idén nagyon érett versenyzést mutatott. Jó lesz őt látni az IndyCarban. Victoré szintén nagyszerű történet. Elfogyott a versenyzésre szánt kerete, így már épp vette a cipőjét, hogy távozzon, ám az utolsó pillanatban Ricardo Juncos lehetőséget adott neki, amit bajnoki címmel hálált meg. Oliver is meglepetés versenyző, hiszen nagyon kevés tapasztalattal aratott diadalt. Őt is érdemes lesz figyelni a Pro Mazdában.”

Oliver Askew

Az Andersen Promotions az egyenlő feltételek biztosítására is rendkívüli módon odafigyel. Az Indy Lights kétliteres motorjai 450 lóerősek, ám egy versenymotor veszíthet az erejéből, ha nincs megfelelően karbantartva. Viszont azoknak a csapatoknak, akik hajlandóak elküldeni a motorjaikat átvizsgálásra az Egyesült Királyságban székelő motorfejlesztő céghez – az Advanced Engine Research műhelyébe – megtérítik annak 5000 dolláros költségét. Sőt, ha valami problémát találnak, és a motor már nem képes a maximális teljesítményt nyújtani, akkor kapnak egy új erőforrást pluszköltség nélkül.
„Nyomatékérzékelőket építettünk a motorokba, hogy mindig lássuk, valóban egyenlőek a feltételek” – meséli a  technikai részletekről Andersen. „Módosítottuk a generátort és javítottuk a turbófeltöltők hűtését. Nem volt könnyű feladat, de így sikerült megnövelni a motorok élettartamát.”

Jelenleg az egyik legmodernebb nyitott-kasztnis versenyautó a Tatuus USF2000-17

Mindezeket a részleteket megismerve valóban úgy tűnik, hogy a Mazda Road to Indy a világ egyik legjobb nevelősorozata, ha nem a legjobb. Egyaránt komolyan törődik a résztvevőkkel, az ügyfelekkel, és a nézőkkel. Bár még fejlődnie kell a létszámot tekintve, én javaslom, hogy jövőre kövessétek a versenyeiket, mert óriási élmény. Ráadásul a rengeteg sorozat között, amelyek manapság elérhetők, igazi kuriózum.

Fotók: Indianapolis Motor Speedway, LLC Photography